reede, 10. jaanuar 2020

Pihlamarjarühmas tegeletakse hoogsalt digiõppega


Pihlamarja rühma lapsed alustasid sügisel lasteaias viimast aastat. Lapsed on väga õpihimulised, arukad ja uudishimulikud, rühma igapäevaelu ning õppe- ja kasvatustegevused on rikastatud digivahendite kasutamise ja digimaailma uurimisega. Tutvustame  teile, milliseid digivahendeid oleme kasutanud:
·         Matatalab - komplekt, mis võimaldab varajases eas õppida programmeerimist läbi mängulise ning käelise tegevuse.  http://bit.do/matatalab
·         QR-kood -  (lühend sõndest Quick Response) on edasiarendus triipkoodist, millega on võimalik kiirelt ja mugavalt edasi anda informatsiooni. http://bit.do/qrkood
·         Grafoprojektor – valgustahvel, millega saab näidata kilele (lüümikule) kirjutatud või muul viisil jäädvustatud kujutist ekraanile või seinale.  http://bit.do/grafoprojektor
·         GPS-kunst - GPSi abil saab kaardile teha ükskõik millise kujundi, mida saab joonistada ühe joonega ehk ilma pliiatsit paberilt tõstmata. Suuremate ja tehnilisemate kujundite ning sirgjoonte loomisel tuleb kasutada GPS on-off tehnikat, ehk Endomondo äppi kasutades see enne “seinast läbi minemist” pausile panna.  http://bit.do/gpskunst

  • Teema: „Kompott“ (kunst, matemaatika, keel ja kõne)

Eesmärk: Laps programmeerib iseseisvalt juhiste järgi ruudu.
Tegevus: Laps joonistab valmis kompotipurgi, joonistab sinna sisse soovitud viljad ning seejärel kasutades Matatalabi teeb purgile sildi.
  • Teema: „Sügisel on mitu nägu“ (matemaatika, kunst)

Eesmärk: Laps programmeerib iseseisvalt juhiste järgi erinevaid kujundeid ja võrdleb neid.
Tegevus: Laps joonistab Matatalabi abil endale sobiva kujundi ja siis kujundab sellest oma fantaasiat kasutades loovtöö.
 

  •  „Tähtede õppimine“ (matemaatika, keel ja kõne)

Eesmärk: Laps saab teada, et Matatalabiga on võimalik ka tähti kirjutada.
Tegevus: Laps saab juhised, kuidas A tähte kirjutada ja iga laps saab proovida.
  • Teema: „Mis on QR-kood?“ (matemaatika, keel ja kõne, mina ja keskkond)

Eesmärk: Laps teab, mida võib peita endas QR-kood.
Tegevus: Vaatame rühmas erinevaid raamatuid, pakendeid, millel on QR-kood peal ja avame neid vastava äpiga. Räägime, mis see on.
Jalutuskäigul on kaasas linnakaart, kus peal on numbrid. Iga laps saab ühe qr-koodi pildi ja vastavalt kaardil näidatud kohtades saavad koode avada (kaasas on tahvelarvuti). Hiljem rühmas numbrid järjestatakse ja lapsed saavad teada, mis oli lause oli koodide taha peidetud.

  • Teema: „Minu kodu“ (matemaatika, keel ja kõne, kunst)

Eesmärk: Laps joonistab Matatalabi abil ruudu ja kolmnurga ning valmistab neist kunstitöö.
Laps saab teadmisi, mida põnevat saab grafoprojektoriga teha.
Tegevus: Laps joonistab Matatalabi abil kaks kujundit ja lõikab need välja ning kujundab neist maja.  Laps ilmestab maja vastavalt oma soovile värvipliiatsitega.
Grafoprojektoril erinevate kujundite abil majade siluettide kujutamine.



  •  Teema: „Erinevad ametid“ (matemaatika, keel ja kõne, mina ja keskkond)

Eesmärk: Laps loeb lihtsamaid sõnu.
Laps leiab ametinimetusele vastava pildi ja juhib Matatalabi robotit iseseisvalt programmeerides.
Lapsel kinnistuvad parem ja vasak.
Tegevus: Matatalabi aluskaardile on kinnitatud ametinimetused ja pildid ametnikest. Laps valib ühe ametinimetuse ja loeb selle teistele ette ning siis programmeerib Matatalabi roboti teekonna ametinimetuse juurest ametniku juurde.


  • Teema: „Kelle jäljed?“ (matemaatika, kunst)

Eesmärk: Laps tutvub mõistega "GPS-kunst" ja mõistab, kuidas tekib GPS-teekond.
Tegevus: Ühine arutlemine, mis asi on GPS ja mis on GPS-kunst. Jalutuskäigul teekonna jäädvustamine SportsTracker äpi abil. Lasteaia õuealal erinevate kujundite jäädvustamine. Valminud kujunditest oma fantaasiatöö loomine.



  • Teema: „Mõistatused“ (matemaatika, keel ja kõne)

Eesmärk: Laps leiab mõistatusele õige vastuse ja programmeerib teekonna.
Tegevus: Iga laps saab mõistatusele vastata ja ühe mõistatuse ja vastuse kokku viia.
  • Teema: „Täishäälikud“ (keel ja kõne, kunst)

Eesmärk: Lapsel kinnistuvad täishäälikud.
Laps kasutab grafoprojektorit.
Tegevus: Õpetaja on eelnevalt väikesed tähed välja lõigatud ja grafoprojektoriga seinale kuvatud. Seinal on paberid. Iga laps saab valida omal soovil tähe ja selle nö maha joonistada ja hiljem siis kaunistada. Väikese tähe ja lapsel valminud tähe suuruse võrdlemine.

  • Teema: „Alias“ (keel ja kõne, kunst)

Eesmärk: Laps loeb kokku lühema sõna.
Laps püüab kehakeele või sõnade abil ennast teistele arusaadavaks teha.
Laps joonistab enda seletatud sõna paberile.
Tegevus: Iga laps saab loosiga ühe QR-koodi ning algab Aliase mäng. QR-koode, mille all on sõnad peidus, on rohkem kui lapsi. Seega, kes soovib, saad rohkem kui üks kord seletada. Hiljem igaüks joonistab ühe sõna paberile.




  •  Teema: „Sihka-sahka puhtaks hambad“ (keel ja kõne, mina ja keskkond)

Eesmärk: Laps järgib hammaste hooldamise ja hoidmise põhimõtteid igapäevaelus.
Tegevus: Päris hamba uurimine. Suukooli multifilmi vaatamine: „Miks tulevad hammastesse augud?“ Arutelu nähtu üle.
Ole Sina ka usin hambapesija ja tee meel rõõmsaks koos selle lauluga:


Pihlamarjarühma õpetajad,
Annika ja Jaanika

neljapäev, 5. detsember 2019

Aasta loom 2019 KOBRAS


Lasteaias MARI oli novembrikuus võimalik tutvuda Eestimaa aasta loomaga, kelleks käesoleval aastal on kobras. Kogu nädala jooksul oli õppealajuhataja toas avatud näitus- töötuba, kus lapsed said  tutvuda kopra topisega, karusnahaga, uurida kopra hambaid, värvida kopra pilti, lahendada ristsõna ja mõistatada mõistatusi ning uurida  mikroskoobiga koprakarva. Välja olid pandud  kopra teemalised  raamatud, pildid ja plakatid, mis tutvustasid kopra eluviisi ja toitumist. Kõik, kes näitust külastasid ja töötoas osalesid said kaasa aasta loomaga kaardi, mille sai kaunistada  toreda kopra templiga.
 Teadmiste kinnistamiseks ja eluliste seoste loomiseks toimusid rühmades liikumisõpetaja Merle eestvedamisel väga põnevad  kopramatkad Põltsamaa jõe äärde. Kibuvitsamarjarühma 3-4 aastaste laste matkapäeva hommikuks oli esimene lumi maha sadanud. Suur oli üllatus ja rõõm kui lapsed leidsid  jõe äärest päris ehtsad kopra jäljed! See annab kinnitust, et Põltsamaa linnas on väga rikkalik elu- ja õpikeskkond. Vanemate laste matka teekond aga oli juba mööda jõekallast kulgedes  pikem. Ligikaudu 4 km pikkune  matkarada võimaldas oma silmaga näha kopra poolt näritud ja langetatud puid, kokku tassitud oksakuhilatest pesakohti. Kokkuvõtvalt saab öelda, et kopra teemalised näitus- töötuba ja matkad pakkusid lastele palju avastamis- ja tegevusrõõmu võimaldades palju uudseid ja põnevaid kogemusi.
Annika Kreitsman
õppealajuhataja
















teisipäev, 26. november 2019

Lasteaias töötab Mudilaste Nõukogu

Ka sel õppeaastal jätkab meil tegutsemist Mudilaste Nõukogu. Nõukogusse kuulub vanematest rühmadest 8 last, kes on abiks oma mõtete ja ideedega lasteaiaelu korraldamisel. Esimene koosolek oli oktoobrikuus ja teemaks "Mis on väärtused". Õppealajuhataja Annika eestvedamisel arutleti, kuidas ja millal laps tunneb, et teda armastatakse ja hoitakse ning temast hoolitakse, ning kuidas käituda, et olla hooliv.

Lasteaia MARI Mudilaste Nõukogu 2019-2020 õppeaastal: Hanna Mia Kirsimarjast, Krisete Vaarikmarjast, Aleks Kibuvitsamarjast, Oskar Kirsimarjast, Brian ja Katriin Pohlamarjast, Kajar ja Marta Pihlamarjast

Arutelu käib
Kirjutas direktor Tiia, fotod õppealajuhataja Annika                   

Laske sisse kadrsandid!

Kadripäeva eel koputasid meiegi majas iga rühma ja kabineti uksele kadrisandid. Kaunilt valgesse riietatud Pohlamarjarühma lapsed koos õpetajate ja muusikaõpetajaga tõid vanad rahvakombed jälle tänapäeva. Igas kohas lauldi pererahvale, küsiti mõistatusi, pandi proovile lõngakerimises ja vitsutati elupuuokstega läbi, et õnn ikka paremini kohale jõuaks.
Peale lasteaiamajas sanditamist käisid kadrid külas ka Põltsamaa Kodu eakatel.


Kirjutas direktor Tiia, fotod õppealajuhataja Annika

reede, 8. november 2019

Isadepäev

Reede, 08. novembri 2019 õhtul täitus Põltsamaa Kultuurikeskus Lasteaia MARI suure perega. isadepäeva oli tähistama tulnud kogu lasteaed, kõige väiksematest kõige suuremate lasteni välja, kaasas isad, emad, õed ja vennad.
Õhtut alustas 4 rühma ühiskoor, esitades laulu "Olla koos!". Lauluga jätkas edasi Eestimaal kauni musitseerimisega tuntuks saanud mees Marek Sadam. Ta laulis omakirjutatud laule nii üksi kui ka saalitäit publikut kaasa haarates. Lauldi üheskoos päikesepaistest, võililledest ja sõstrapõõsastest, isegi rongist ja vagunitest...
Lõbusas meeleolus jätkati üheskoos liikudes - langevarjumänge mängides ning autode-rongide ja lennukisõiduga. Isa tugevas haardes oli lapsel julge olla!
Loomulikult said isad täna ka lapselt kaasa lasteaias meisterdatud isadepäeva kingituse.
Täname ürituse peaesinejat Marek Sadamat ning kultuurimaja lahket toimkonda meid võõrustamast!
Meie isad on lahedad!










Kirjutas direktor Tiia, fotod õppealajuhataja Annika

teisipäev, 5. november 2019

Muusikalised sügishommikud

Oktoobrikuu viimasel nädalal toimusid lasteaias muusikalised sügishommikud, kes lapsed esitasid õpitud luuletusi, laule, pillilugusid ja tantse. Õpetajate poolt esitatud väike etendus sidus ettekanded ühtsesse sügisteemasse.













Kirjutas direktor Tiia.
Fotod õppealajuhataja Annika, Õpetaja abi Anneli ja direktor Tiia.

reede, 1. november 2019

Suured MARI-d osalesid mälumängus

Kolmapäeva, 30. oktoobri õhtul toimus Põltsamaa Kultuurikeskuses mälumäng, kus võtsid mõõtu valla asutuste, sõpruskondade jm võistkonnad. Meie lasteaed saatis oma personali esindama õpetaja Rita, õpetaja Inge ja õpetaja abi Karini. Ja selgus, et targalt tegime! Sest nende kolme vahva naise teadmised pälvisid 12 võistkonna seas 2.-3. koha.
Ürituse korraldas Põltsamaa Raamatukogu. Mälumängu teemad olid järgmised:

LAULU- JA TANTSUPIDU
EESTI KEEL
PÕLTSAMAA
TSITAADID
VARIA

Meie tubli naiskond koos õhtu juhi Tarvo Kralliga
Kirjutas direktor Tiia, foto Põltsamaa Raamatukogu.